Pályafutásunk elején, amikor _loki_-val a Céghez kerültünk, mint zöldfülű gyakornokok, bargain_hunter átadott nekünk egy több száz tételes listát, hogy milyen befektetéssel kapcsolatos könyveket érdemes elolvasnunk, amit persze mi mind egytől egyig meg is tettünk. Ezek közül volt az egyik kedvencünk Peter Lynch: Sikerrel a Tőzsdén című könyve. Peter Lynch az USA egyik legnagyobb befektetési alapjának, a Fidelity Magellan Fund-nak volt a menedzsere, 1977 és 1990 között, és arról volt híres, hogy ez idő alatt az alap mérete 18 millió dollárról 14 milliárdra nőtt, és évente átlagosan 29%-os hozamot ért el. Peter Lynch befektetési alapelve az „azt vedd meg, amit ismersz”, azaz olyan cégekbe történő befektetést ajánlja, amelyekről mi valamiért tudjuk, hogy jó cégek, de a piac (még) nem. Vagyis ha ráakadunk a boltban valami nagyon jó termékre, vagy egy boltról gondoljuk azt, hogy valamiért jóval jobb, mint a többi, érdemes utánanézni a tőzsdén, hogy nem tudunk-e valahogy részesedni az adott vállalat teljesítményéből. Erre egy nagyon jó példa az Apple (de a könyvben nagyon sok példa van), amely az első Iphone megjelenése után (2007 július) közel megnégyszerezte az értékét (4 puttonyos lett), vagy a Google amely az első Androidos mobil után (2008 október) közel háromszorozódott.

A címben szereplő puttonyos (bagger) kifejezés is Lynch-től származik, amely annyira megtetszett _loki_-nak, hogy még mostanában is szokott boldogítani vele minket az irodában. A puttonyos kifejezés lényegében azt mutatja meg, hogy hányszorosára nőtt a részvény értéke, amit vizsgálunk.  Egy három puttonyos részvény megháromszorozta az értékét mióta megvettük. És miért jutott ez most az eszembe? Mert pont találkoztam egy három puttonyossal a hétvégén, amit sajnos elszalasztottunk, bár ki tudja, előbb utóbb lehet, hogy 10 puttonyos lesz!

cipő kép.png

A találkozás úgy történt, hogy elmentünk vásárolni a párommal az egyik hipermarketbe és észrevettük, hogy nyílt egy jó nagy cipőbolt, a CCC cipő. Eszembe jutott, hogy én ezt a céget néztem már vagy három éve a lengyel piacon, amikor papírokat kerestünk az Új Európa Alapba, de végül nem fektettünk be, mert nem győzött meg minket teljesen a sztori. Egyébként, ahogy visszaemlékszem a cég árazása nem volt igazán vészes a lengyelekhez képest, de hát egy cipőbolt volt (olyan HUMANIC félének képzeltem el), nem láttunk benne azt a kiugró növekedési potenciált, ami miatt érdemes lett volna befektetnünk. Na most ez változott meg. Amit a boltban láttam az meggyőzött. Szerintem ez a cipőbolt hálózat jelenleg a legversenyképesebb Magyarországon. A hasonló kaliberű cipők legalább 15-20%-kal drágábbak a versenytárs boltokban. Véleményem szerint ár-érték arányban jelenleg a legjobbak, és sikerült elérniük, hogy mindketten vegyünk egy cipőt, pedig egyáltalán nem ezért mentünk be. Mindezek alapján az üzleti modell nekem tetszik.

Ezután hazamentem és megnéztem rögtön a cég adatait. Mivel már vérprofi vagyok ezért rögtön az árazását néztem meg. De ajvé, ez 25-ös előretekintő PE-n és 18-as EV/EBITDA-n forog! Ha ezt bargain_hunter tudná, biztos sokkot kapna szegény!

A CCC 2014-es előretekintő mutatószámai

ccc_ev.png

Forrás: Bloomberg

Jó, nem azt mondom, hogy nem lehet magas mutatószámon egy papír, de ehhez az árazáshoz én azt várnám el, hogy a cég 5 éven belül minimum megháromszorozza az EBITDA-ját. Ezt a jelenlegi konszenzus nem támasztja alá. Ez a vállalat jelenleg Lengyelország legnagyobb cipő-kiskereskedelmi hálózata, tehát egy öt éven belüli háromszorozás azért elég nagy teljesítmény lenne. Ennek megfelelően akármennyire jó a cég üzleti modellje, szerintem túl van hype-olva a papír, főleg ha megnézzük, hogy ezek a durván magas mutatószámok az utóbbi egy évben alakultak ki. De mi okozta ezt? Közel másfél évvel ezelőtt a cég új stratégiát hirdetett és nemzetközi terjeszkedésbe kezdett először csak Közép Kelet Európában, de már tesztelik az osztrák, a német, a szlovén, a horvát és a török piacot is. A részvény árfolyamából kiindulva úgy látszik, tetszik a sztori a befektetőknek. 

A CCC árfolyamának alakulása

ccc.png

Forrás: Bloomberg

Tehát ha egy fél vagy egy évvel ezelőtt mentem volna be a boltba és követem Peter Lynch tanácsát, akkor nagyon elégedett lennék a befektetésemmel, de most úgy tűnik ez a vonat már elment. Nem baj, úgyis most mentik meg a lengyel nyugdíjrendszert, hátha ezt a papírt is jóárasítják majd!

Visszatérve a Peter Lynch könyvhöz, nekem a következő a kedvenc részem benne:

„Tehát amikor ezt mondják: „Nézzétek, két hónap alatt húsz százalékot emelkedett, úgyhogy tényleg egy nyertest választottam ki”, vagy hogy „Szörnyű, két hónap alatt húsz százalékot esett, úgyhogy tényleg egy vesztest választottam ki”, összekeverik az árat és a kilátásokat. Hacsak nem rövid távú nyereséghajhászok vagyunk, akik a 20 százalékos nyereségre hajtanak, ez a rövid távú diadal nem jelent semmit. Az, hogy egy részvény ára följebb vagy lejjebb megy, miután megvásároltuk, semmi mást nem jelent, mint hogy valaki többet – vagy éppen kevesebbet – volt hajlandó fizetni ugyanazért az áruért.”